VM i annonser

Skiskytter-VM i Holmenkollen ble en publikumssuksess. Vi var så heldige å få bidra med annonser og materiell, både i forkant, under og etterkant av arrangementet.

Kvelden 2. mars 2016 var det en storstilt åpningsseremoni på Universitetsplassen i Oslo sentrum. Det var starten på 8 konkurransedager, 12 øvelser, 20 nye verdensmestere og 135.000 glade publikummere. Vi var så heldige å få være en liten brikke i kulissene i disse dagene, men også tiden i forkant og etterkant. Vi hjalp først og fremst med utforming av annonser, men annonser kan jo være så mangt.

Eksempelvis er ikke en webannonse til Google nødvendigvis en annonse, i vårt tilfelle var den 11. Det vil si 11 ulike format, som igjen ofte kom i to ulike design (display og remarketing). Vi lagde derfor 22 ulike annonser som ble publisert for korte perioder under mesterskapet. Disse gikk parallelt med blant annet daglige avisannonser som markedsførte dagens eller morgendagens øvelser.

I tillegg kommer alle andre flater, kanaler og formater. For eksempel storskjermen utenfor Ullevål Stadion, storskjerm på T-banestasjoner, skjermene på Flytoget, samt mer tradisjonelle plakater.

Utover annonseringer leverte vi også til de sosiale mediene deres, vi lagde inspirasjonshefter, diplomer, ballonger, bonger, menyer, flyere, pressevegger og rollups. Vi rigget også LED-storskjermen i storteltet, der den ble brukt for å vise live TV-overføring av øvelsene.

Alt dette bidro til at vi i Mentor Media hadde noen spennende, varierte og krevende dager.

12 øvelser
20 verdensmestere
135 000 publikumere
324 utøvere
34 nasjonaliteter
450 medierepresentanter
25 land sendte VM
20 000 liter kaffe
3 500 solgte boller
2 500 solgte luer

Tall hentet fra www.oslo2016.no

Foto: Eirin Roseneng, Alf Simensen og OSLO16 © alle rettigheter reservert.