Skreddersøm

Mentor Media AS ble etablert i 1996. Den gang som et grafisk kunnskapssenter, senere som en totalleverandør av visuelle løsninger både for trykk og digitalt. Vi har høyt kvalifiserte medarbeidere, som med personlig service og tett oppfølging av prosjektene løser nær sagt alle oppgaver. Vårt mål er å bidra til at våre kunder får konkurransemessige fortrinn gjennom vår brede erfaring og nøye utvalgte nettverk av samarbeidspartnere.  Rett og slett skreddersydde løsninger.

Hva vi gjør

Akryl
Aksidens
Alarmsøyler
Animasjon
Annonser
Arbeidstøy
Avis
Bakvegger
Baldakiner
Banner
Beachflagg
Bilfolie/-dekor
Blokker
Brand Identity
Brevark
Brosjyrer
Brosjyrestativ
Bryllupsmateriell
Butikkmateriell
Buttons
Bøker
Canvas
Content design
Digital Signige
DM
Design

Digitalt innhold
Diskdisplay
Drikkeflasker
Emballasje
Esker
Etiketter
Fasadeskilt
Ferdigstilling
Filminnhold
Firmagaver
Flagg
Flyer
Folieskjæring
Foto
Fotoredigering
Gateways
Give Aways
Gulvmerker
Hangertags
Identitet
Illustrasjoner
Invitasjoner
Julekort
Kalender
Kapa
Kataloger

Klistremerker
Klær
Konsept og idé
Konvolutter
Koordinering
Krus og kopper
Kuber
Kvalitetssikring
LED-skjermer
Logistikk
Logo
Magasiner
Magnetfolie
Mapper
Markedsmateriell
Messemateriell
Messebord
Montering
Møbler med trykk
Navnkort/-skilt
Nettsider
Nyhetsbrev
Ombrekking
Omslagsmapper
Oppblåsbare telt
Plakater

Plexi
Popups
Poser
Postere
Postkort
POS materiell
Print på lerret
Profil
Profilartikler
Prosjektledelse
Refleksfolie
Rådgivning
Rollup
Seil
Shoestuffer
Skilt
Stand
Storskjermer
Tapeter
Telt
Utsmykking
Vindusfolie
Vippetasser
Visittkort
Webannonser
Webdesign

Kunder

Adidas
Advania
ANTI Inc
Anton Sport
Asics
Atea
Bagorama
Barnehageressursen AS
Birger N. Haug
Bluegarden
Colombia Sportswear
Coop
Color Line
Dacia
Eiendomsspar
Finance People
Flügger Farge
Fjeldheim & Partners

Gerry Weber
G-MAX
G-Sport
GIF
Grohe
Hurtigruta Carglass
Intersport
Ink Design
Kärcher AS
Link Medical
Miele
Mitsubishi, Motorpart AS
Moods
MQ Retail
Nasjonalforeningen for folkehelsen
Norges Håndballforbund
Norges Skiskytterforbund
Norgestaxi

ODIN Forvaltning
Oslo 2016 (VM i skiskyting)
Oslo Hi-Fi Center
Oslo kommune, bydel Grorud
Pharmex
Porsgrund Porselænsfabrik AS
Renault, RBI Norge
RSA Bil
Scandic Hotels
Sigdal
Sport 1
Solar Norge AS
Swix
Thon
Viken Taxi
Vista Norge

Stolt sponsor av:

FG_Logo

Nyttig info

Krav til materiell

Det er viktig med god nok oppløsning på bildene. Krav til oppløsning varierer med trykkmetode og materiale det skal trykkes på. For trykksaker som skal holdes i hånden, ta utgangspunkt i at bildet bør ha 250-300 dpi/ppi når du har satt det inn i riktig størrelse i ditt layout-program. For trykking av større ting som plakater og rollup vil det ofte være vanskelig å skaffe bilder som er store nok. Men siden disse produktene gjerne betraktes på litt avstand vil ikke øyet oppfatte den noe reduserte skarpheten på bildene. Dvs. at du kan sette grensen på 100-150 dpi/ppi

Strektykkelsen må ikke settes til mindre enn 0,1 pt. 0,1 pt er det samme som 0,035 mm! En tynnere strek kan bli «usynlig» på papiret selv om du ser den på skjermen.

Husk at farge og bilde som skal trykkes ut til kanten av arket må legges 3 mm utfallende. Det betyr at du må trekke farge-/bildeboksen 3 mm utenfor siden i layout-programmet ditt. Bruker du engelsk versjon kalles dette for «bleed». Vi trykker på et større ark enn den ferdige trykksaken og skjærer papiret til slutt. Da trengs det litt farge «å gå på» fordi trykksaken skjæres i en maskin som trenger litt slingringsmonn.

 

Fargestyring

Det finnes noen få farger som kombinert kan lage nesten alle andre farger. Disse kalles primærfarger som kombinert (to eller flere) blir kalt sekundærfarger som igjen kan gi tertiærfarge osv.

Rød, Grønn og Blå er primærfarger når det dreier seg om produksjon av farger på skjerm. RGB-fargene (additive farger) er tre lyskanoner eller lyskilder som til sammen gir hvitt lys. Kombinasjonene av to og to RGB-farger blir til subtraktive farger, det vi kaller CMYK-farger, (Cyan, Magenta, Yellow, blacK), og det er disse kombinasjonene som brukes til trykksaker. På figuren til høyre ser vi RGB-fargene øverst som overlappende blir til CMYK hovedfarge (figuren under).

RGB har et bredere spenn, noe som spesielt merkes på oransje og grønne farger. Fordi dette er aktivt lys gir det friskere og mer intense farger, men for å oppnå konsistent farge i alle media, bør det minste fargerommet ligge til grunn. Relatert til trykking vil dette være CMYK.

For å få forutsigbarhet i fargebruken, både i konverteringer og fra skjerm til trykk, er det noen innstillinger i programmene som bør følges. Bruker du Adobe-programmer kan du justere Colour settings enten samlet i Bridge eller i hvert enkelt program (uten noen dokumenter oppe) underEdit – Colour settings. Som et utgangspunkt kan Europe Prepress 3 velges, da får man ut standard CMYK-farger som følger ISO 12647-2 for trykk og som gir et riktig inntrykk av fargene på skjerm i forhold til trykk.

Pdf-innstillinger

Dersom ikke annet er avtalt bør du eksportere til PDF print – Press Quality. Sørg for å endre kompatibilitet til Acrobat 6, sørg for at fonter er innbakt, bruk minimum 3 mm. utfall (om man har utfallende trykk) og skjæremerker (Crop Marks). Pass på at spot-farger er endret til CMYK (dette kan også endres i Acrobat Pro i ettertid) og at alle bilder er linket og holder god nok kvalitet (300 ppi er anbefalt, men det avhenger av formål og størrelse).

 

Papiranbefalninger

Når det kommer til papirbruk er det tre faktorer som bør tenkes over; tykkelse, farge og overflate.

  • Tykkelsen blir målt i gr/m² (omtales kun i gram) for eksempel 80gr., 100 gr. eller 150 gr. Det som spiller inn på valg av tykkelse kan være det konkrete/tekniske som antall sider, antall bretter, størrelse, fargemetning (opasiteten, at det ikke skinner gjennom papiret) overflate og det kan være det mer estetiske/følelsesmssige faktorer som troverdighet, naturlighet eller eksklusivitet.
  • Farge er minst viktig og dreier seg mest om papiret skal være forhåndsfarget, bleket eller naturlig. Pass på at papiret er Svanemerket eller tilsvarende. Hos oss kan du være sikker på at miljøaspektet er ivaretatt og du kan lese mer i neste kolonne.
  • Når det kommer til overflaten kan denne være bestrøket (coated) eller ubestrøket (uncoated). Førstnevnte har bedre overflateegenskaper på grunn av et sjikt som blir lagt på og som gir en glatt overflate. Den ubestrøkete har en ruere mer naturlig følelse, men er vanligvis ikke like god på detaljgjengivelse og mørke områder i bilder (fargene opptrer ofte mørkere).

 

Miljø

Miljøet er viktig for oss i Mentor Media, og vi ønsker å gjøre vårt for å redusere miljøbelastningen og CO2-utslippene av vår aktivitet. All emballasje har sitt opphav i naturen. Vi vil at emballasjen fra våre produkter skal bli til noe nytt. Derfor er vi medlem av Grønt GrontPkt_Svane_120pxPunkt Norge AS. Grønt Punkt sørger for at vår emballasje får ta del i flere kretsløp og etterlater seg så små fotavtrykk i naturen som mulig.

Alle våre trykksaker kommer kun fra trykkerier som leverer svanemerkede produkter. En bedrift som har lisens til å bruke Svanemerket oppfyller strenge miljøkrav. Dette innebærer for eksempel at trevirket som brukes til papirproduksjonen kommer fra bærekraftig skogbruk. Det er videre strenge krav til kjemikaliene som brukes til trykkingen og avfallshåndteringen.

Stiftelsen Miljømerking forvalter de to offisielle miljømerkene Svanen og Blomsten i Norge. Besøk gjerne nettstedet for å lese mer.