En logo
blir skapt!

Håndball er en idrett alle har et forhold til. Vi var derfor beæret da vi, sammen med vår samarbeidspartner Ink Design, gikk løs på oppgaven med år lage ny logoprofil for NM i håndball.

I alle tilfeller der en kunde allerede har et logo, eller et utgangspunkt, starter vi med dette. Historisk sett har logoen frem til nå vært nært knyttet opp til Norges Håndballforbund (heretter NHF) sin profil, blant annet med cyan fargen og isbjørnen. Denne logoen kunne oppfattes som lite dynamisk og preget av å være noe utdatert.

Veien videre

Vi ønsket i vårt arbeid og utvikle en mer tydelig, dynamisk og fremtidsrettet logo for Norgesmesterskapet i håndball (NM). En logo som også tar høyde for tilpasning til dagens medier og medievaner. Ikke minst har vi lagt til grunn at logoen, og tilhørende toolkit, enkelt skal kunne brukes i moving media som TV og web. Vi spurte Thomas Riise, kreativ leder hos vår samarbeidspartner Ink Design, hva han mente var det viktigste i logoutarbeidelsen.
– Norgesmesterskapet er en viktig merkevare for Norsk Topphåndball og Norges Håndballforbund. Cupen som merkevare har ikke blitt skapt over natten og vi har derfor søkt en logisk tilnærming til det visuelle, både i form av design, grafiske elementer i verktøykassen og naturligvis den nye NM-logoen.

Når vi da satte i gang arbeidet med ny logo tok vi med en justert blåfarge fra den eksisterende logoen. Isbjørnen ble ikke med videre. Vi utarbeidet i stedet en logo basert på mer logiske elementer fra den eksisterende logoen, der ballens runde form er utgangspunkt for både idé og retning. Det handler tross alt om å sette ballen i mål. Dette ble også vårt hovedsymbol, en illustrasjon av ballen som suser i mål.

Det abstrakte, men likevel konkrete, sammen med de omfattende mulighetene for dynamikk og bevegelse, ble godt tatt i mot hos kunden. Sammen med ny logo i forskjellig versjoner, leverte vi også en fullstendig verktøykasse med bakgrunner, grafiske elementer, forslag til klær, bilfoliering, fontbruk og fargepalett.

Det hele handler om å forstå hensiktene og målsetningene til kunden og bruke dette til å skape et produkt som gir dem verdi og synlighet samtidig som mottakerne gjenkjenner avsenderen.